Kundehistorier

Uno-X med betydelig økt IT-sikkerhet. Fra 30 til 1% kompromittering.

Skrevet av Ludvig Johansen | Oct 22, 2025 1:24:05 PM

Les hvordan Uno-X har gjennomført kursing av sine ansatte for økt IT-sikkerhet. 

Info

  • Bransje: Energi, Mobilitet
  • Kontakt: Rene Lares, IT System Manager
  • Utfordring: Øke  bevissthet rundt IT-sikkerhet, Gjennomføre simulerte phising-angrep 
  • XtraMile produkter: E-læring, Kurs for IT-sikkerhet, Simulerte Phising-angrep 

Kort om Kunden

Uno X er en Norsk landsdekkende kjede av selvbetjente bensinstasjoner i Norge. Kjeden består av rundt 200 stasjoner, og 80 ansatte på hovedkontoret. . 

Utfordringen

Uno X ønsker å øke bevisstheten i organisasjonen rundt IT-sikkerhet.  De ønsket å gjøre dette på en skalerbar måte, som innebar lite administrasjon, men hvor mang likevel nådde ut til alle i organisasjonen.        
 

Løsningen

Løsningen ble å sette opp et komplett bevissthetsprogram rundt IT-sikkerhet som inkludert simulerte phising-angrep vi XtraMile. Størsteparten av øvrige kursgjennomføringer var på kurs kunden selv har laget. Uno-X benyttet seg av 

Rene Lares forklarer,

"Med XtraMile har Uno X fått svært høy gjennomføring og engasjement på kursingen. Vi har automatisert utsendelser, oppfølging, tester, og kursbevis som sikrer at ansatte er oppdaterte på systemer og trusler. XtraMile tar også tak i utfordringer som dukker opp underveis og løser det med tett oppfølging for å sikre at vi i Uno-X lykkes."


Bilde: IT-systems Manager, Rene Lares

 

Resultat

Uno X startet med normale kompromitteringsrater på 20-30%. Kompromittert refererer her til brukere som oppgir brukernavn og passord i et simulert phishing-angrep. Med det automatiserte programmet fra XtraMile klarte de å redusere dette til 0–2 % kompromittering. Xtramile gjorde det enklere og mer engasjerende for sluttbrukere å fullføre opplæringen. Oppsummert 

  • Høyere fullføringsgrad på kursing
  • Høyere internt engasjement 
  • Kompromitteringsrater fra 30% til 1%.