Se for deg dette:
Du har akkurat avsluttet et viktig møte, hvor bedriften sikret en stor kontrakt med en ettertraktet klient.
Alle føler seg på topp og det er full fest - helt til du mottar en dyster beskjed fra IT-avdelingen:
Hackere har klart å ta kontroll over flere av bedriftens systemer (regnskapssytemet, e-postserveren og kundedatabasen).
Hvordan skjedde dette?
Jo, gjennom ett enkelt, kompromittert passord. En kollega i alle hastverk valgte å bruke et gjenbrukt eller svakt passord, og som et resultat, ble denne sårbarheten utnyttet gjennom en phishing-e-post.
Visste du at hele 49% av alle databrudd skyldes passord? I dag kreves det mer enn bare ett steg når det kommer til innlogging.
I dette blogginnlegget skal vi se nærmere på hvordan multifaktorautentisering (MFA) kan være din løsning i kampen mot digitale innbrudd og angrep.
Multifaktorautentisering, kjent som 'multi-factor authentication' på engelsk, er en sikkerhetsprosess som gir et ekstra lag med beskyttelse - langt utover det tradisjonelle passordet.
Det fungerer slik: Ved å kreve en ekstra handling for å bekrefte påloggingen, sikrer det at bare du har tilgang til kontoen din, uansett om noen uheldigvis skulle fått tak i passordet ditt.
Hva er forskjellen mellom multifaktorautentisering og tofaktorautentisering?
I likhet med tofaktorautentisering gir multifaktorautentisering et ekstra sikkerhetslag til brukeren. Den største forskjellen er at multifaktorautentisering krever flere identifikasjonsformer (mer enn bare ett steg) for å bekrefte brukerens identitet.
Dette kan være noe fysisk som fingeravtrykk, ansiktsgjenkjenning eller et telefonnummer - eller en digital sikkerhetsnøkkel eller app. Alt for å sikre mer trygghet i en virtuell verden.
Vi har allerede sett hvor alvorlige konsekvensene kan være når et enkelt passord blir kompromittert.
Og om du jobber i en stor bedrift som sitter på masse sensitiv informasjon, både om selskapet i seg selv og eksterne kunder, er dette som en gullgruve for for potensielle hackere.
For å unngå slike situasjoner, kan du gjøre følgende:
1. Evaluer sikkerhetsbehovene deres
Først og fremst er det lurt å kartlegge hvilke IT-systemer dere allerede har på plass i dag og finne ut hvilke systemer og applikasjoner som trenger det ekstra laget med sikkerhet.
Deretter kan du vurdere hvilke brukergrupper som trenger MFA (dette kan være eksterne kollegaer, administratorer, eller ansatte som dealer med sensitiv informasjon på daglig basis).
2. Velg en god MFA-løsning
Når man har kartlagt hvem og hva i bedriften trenger flerfaktorautentisering, kan man begynne å se på hvilken leverandør man skal velge. Velg en som passer godt til bedriftens behov og som lett integreres med deres eksisterende systemer.
Her er noen kjente MFA-leverandører: Microsoft Authenticator, Google Authenticator, Duo Security, og Okta.
3. Implementer MFA’en ved alle systemer
Det er lurt å raskt aktivere MFA for alle viktige systemer og applikasjoner, for eksempel deres:
Ifølge Microsoft kan MFA blokkere over 99,9 % av automatiserte angrep - med andre ord, dette er nærmest et “must” for bedre kontosikkerhet i organisasjonen din.
4. Ha regelmessig opplæring og bevisstgjøringDet er viktig at man sørger for at alle ansatte forstår viktigheten av MFA, samt hvordan det beskytter både dem og bedriften. Et tips er å planlegge og holde månedlige (eller kanskje en gang i kvartalet) workshops eller e-læringskurs om cybersikkerhet og MFA.
For eksempel kan du arrangere kvartalsvise phishing-simuleringer for å teste og forbedre ansattes beredskap mot slike dataangrep.
5. Alltid oppdatere og vedlikehold sikkerhetssystemerSist men ikke minst er det alltid lurt å sikre at alle systemer som støtter MFA er oppdatert og at alle sikkerhetsprotokollene er på plass.
Vi anbefaler å gjennomføre kvartalsvise sikkerhetsrevisjoner, nettopp for å sikre at alle MFA-implementasjoner fungerer som de skal. Ta en regelmessig titt på at MFA-innstillingene på VPN-tilkoblinger og skylagringssystemer er intakte og oppdaterte.
Det finnes ikke bare én, men flere grunner til å omfavne multifaktorautentisering.
Ifølge Verizon’s 2021 Data Breach Investigations Report, kunne hele 61% av datainnbrudd spores tilbake til stjålne legitimasjoner. Dette kunne nok ha blitt forhindret ved hjelp av MFA.
Så selv med de mest avanserte sikkerhetstiltakene, er det vel så viktig å ha flere forsvarslinjer. Og det er nettopp her multifaktorautentisering spiller en uvurderlig rolle for å sikre din bedrifts digitale verdier.
Selv om MFA er en viktig sikkerhetsmetode for bedrifter, finnes det også noen misforståelser som kan gjøre det vanskelig for bedrifter å implementere det effektivt.
La oss ta en nærmere titt på noen av disse typiske misforståelsene:
Du har kanskje opplevd at implementering av nye metoder og rutiner blir møtt med en viss motstand i bedriften din.
Det er ikke uvanlig, da et skifte kan virke som en stor overgang for mange. Et godt sted å starte kan være ved å ha fokus på IT-sikkerhet for å bygge en sterk sikkerhetskultur.
Nøkkelen til å bygge en sterk sikkerhetskultur i bedrifter starter med grundig opplæring av de ansatte. Gjennom våre omfattende kurs får dine ansatte innsikt i alt fra grunnleggende IT-sikkerhet og de vanligste cyberangrepene, til hvor kritisk det er med multifaktorautentisering.
Resultatet?
Dette kan være med på å gjøre overgangen til autentiseringsmetoder mye lettere for flere. Ved å ta i bruk kursene til XtraMile, kan du stole på at de ansatte får den nyeste og beste kunnskapen.
Vil du vite mer om hvordan XtraMile kan hjelpe deg med å gjøre den obligatoriske opplæringen
raskere?