Hvorfor er opplæring i digital sikkerhet så viktig?

Publisert av: Jennifer Lim Lund | Sist oppdatert: 2. september 2024

Det er de ansatte i virksomheten som er den viktigste beskyttelsen mot digitale trusler.

Allikevel skyldes 88 % av databruddene menneskelige feil.

Dine ansattes handlinger kan få store konsekvenser for sikkerheten i virksomheten.

Hva kan du gjøre for å redusere risikoen?

Du kan innføre opplæring i digital sikkerhet.

Opplæring i digital sikkerhet gjør at de ansatte kan bidra i beskyttelsen av de digitale verdiene i virksomheten. Da stiller dere sterkere i møte med cybertruslene.

I en internkultur hvor kunnskap om digital sikkerhet er viktig blir det færre menneskelige feil. Det er enklere å følge reguleringer og lettere å få tillit hos kundene.

Sikkerhetstruslene blir stadig mer avanserte, for hver dag som går. Opplæring i digital sikkerhet har aldri vært viktigere.

 

Vanlige digitale trusler

Det er mange digitale trusler som påvirker sikkerheten. Ulike former for skadevare – for eksempel trojanere, løsepengevirus og spionvirus – kan stoppe den daglige driften, stjele informasjon eller ødelegge systemer.

De vanligste digitale truslene er:

  • Phishing: Falske e-poster fra tilsynelatende pålitelige kilder som inneholder ondsinnede lenker eller vedlegg.
  • Spyd-phishing: Målrettede phishing-angrep laget spesielt for enkeltpersoner eller en bestemt virksomhet.
  • Vishing: Telefonsamtaler som lurer personer til å oppgi sensitiv informasjon.
  • Smishing (SMS-phishing): Tekstmeldinger som forsøker å stjele personlig informasjon.

Alle disse angrepene forsøker å utnytte menneskelige følelser for å få tilgang til informasjon og systemer.

Andre former for angrep er kompromittering av e-post (BEC: business email compromise) eller avanserte vedvarende angrep kalt APT (Advanced Persistent Threats).

En sterk internkultur om digital sikkerhet

En sterk intern sikkerhetskultur forutsetter at de ansatte har kunnskap om beste praksis i digital sikkerhet. De må også forstå hvorfor god digital hygiene er så viktig.

At organisasjonen kjenner truslene er viktig for sikkerhetsstrategien. Da kan dere forebygge mer effektivt og respondere mer presist.

Å gjøre digital sikkerhet til en integrert del av organisasjonskulturen krever kontinuerlig påfyll av kunnskap. Engasjementet må også vedlikeholdes. Slik at alle ansatte kjenner til det skiftende trusselbildet.

Problemet er bare at mange opplæringsprogrammer er så kjedelige.

Derfor er det helt nødvendig å gjøre opplæringen engasjerende.

Interessant innhold gjør det enklere å engasjere de ansatte og skape en kultur for at digital sikkerhet er alles ansvar.

Creating engaging content

Slik engasjerer du de ansatte i digital sikkerhet

Suksessen til et opplæringsprogram i digital sikkerhet avhenger av de ansattes engasjement.

Det er viktig med full støtte fra ledelsen. Slik at nødvendige ressurser er på plass og at opplæringen blir prioritert.

Når lederne viser at de er opptatt av digital sikkerhet, innser også de ansatte at det er viktig.

Kurs med høy kvalitet, med historier om reelle angrep, gjør opplæringen mer engasjerende.

Varierer du mellom forskjellige kursformater – for eksempel e-læring, instruktørledede kurs og spill – vil du nå forskjellige målgrupper i virksomheten.

Jevnlig fokus på sikkerhet gir påfyll av kompetanse og holder bevisstheten vedlike.

Det er også viktig å skape et miljø hvor de ansatte føler seg trygge til å melde fra om mistenkelige hendelser. Da kan virksomheten respondere raskere på trusler.

Å engasjere de ansatte i digital sikkerhet har to viktige fordeler. For det første får de ansatte ny kunnskap. For det andre blir de motiverte til å aktivt beskytte virksomheten.

 

Fordelene ved jevnlig opplæring av ansatte

Kontinuerlig opplæring i digital sikkerhet har flere fordeler for både ansatte og virksomheten de jobber i.

Ny kunnskap hjelper de ansatte med å gjenkjenne og respondere på phishing-angrep. Det minsker risikoen for databrudd betraktelig. De lærer også å avverge hacking av mobiler.

Hvis bedriften investerer i jevnlig opplæring i digital sikkerhet, vil de ansatte holde kunnskapene sine oppdatert. Da kan de også tilpasse tiltakene etter endringer i trusselbildet. Kontinuerlig kompetanseheving bidrar til gode digitale vaner, for eksempel sterke og unike passord og sikring av mobile enheter.

I tillegg kan bedriften unngå kostnader som den kunne pådratt seg ved et databrudd. Å gjøre en innsats for digital sikkerhet øker også troverdigheten hos kundene. Følger man regulatoriske pålegg og bransjestandarder, unngår man dessuten eventuelle bøter.

Virksomheter som prioriterer digital sikkerhet får konkurransefortrinn fordi de håndterer data på en pålitelig og troverdig måte.

 

Nasjonal sikkerhetsmåned

 image001-2

Oktober er Nasjonal sikkerhetsmåned og tiden for en ekstra innsats for trygge digitale vaner. Gjennom måneden vil ulike initiativer og kampanjer prege offentligheten. Slik at folk skal få mer kunnskap om hvorfor vi må beskytte oss mot digitale trusler og hvilke tiltak som nytter.

Mange virksomheter bruker Nasjonal sikkerhetsmåned som en anledning til å oppdatere retningslinjer og understreke viktigheten av kontinuerlig kompetanseheving.

Myndighetene tilbyr ressurser og retningslinjer som virksomheter kan bruke for å styrke den digitale sikkerheten. Nasjonal sikkerhetsmåned fungerer som en viktig påminnelse om å prioritere digital sikkerhet.

(Trenger du å oppdatere opplæringen i bedriften? Sjekk våre tilbud og kundefordeler her).

 

Slik implementerer du effektiv opplæring i digital sikkerhet

Hvis sikkerheten skal holde mål, må opplæringen være effektiv.

Opplæringen bør starte ved ansettelse og fortsette gjennom hele ansettelsesforholdet. Da vil de ansatte alltid ha kunnskap om de nyeste truslene og den beste praksisen. Årlige seminarer er ikke nok. Det er kontinuerlig opplæring som må til.

Selve kursinnholdet må være tydelig og lett å huske. Da har det mest effekt.

Det finnes flere verktøy for deling og distribusjon av innholdet. Du kan bruke plattformer for automatisering av opplæring, webinarer, quizer og spill-elementer. Disse verktøyene gjør det enklere å nå alle ansatte. Sammen vil de øke alles kunnskaper om digital sikkerhet.

 

Velg de rette opplæringsverktøyene

Når du velger de riktige verktøyene, blir brukeropplevelsen mer smidig og opplæringen har mer effekt. Velg teknologi som er kompatibel med ulike nettlesere og operativsystemer. Verktøyene må også passe med eksisterende digital infrastruktur i virksomheten.

Læringsplattformer (LMS) er nyttige når du vil måle og følge opp hvordan de ansatte presterer i opplæringen. Du kan også gi umiddelbare tilbakemeldinger og aktualisere opplæringen. Kursinnholdet kan tilpasses etter rollene til de ansatte, så det blir mer effektivt og relevant.

 

Reelle eksempler alle kan relatere til

Bruk eksempler og scenarier fra virkeligheten. Da er det lettere for de ansatte å relatere til og engasjere seg i opplæringen.

Case-studier, interaktive simuleringer og rollespill gjør det enklere å forstå de praktiske konsekvensene av digitale trusler. I tillegg ser alle hvilke roller de selv kan spille i beskyttelsen av bedriften.

 

Planlegg regelmessige sesjoner

Det er viktig med regelmessig opplæring i digital sikkerhet. Ikke se på det som en engangshendelse. 

Sørg for at de ansatte er oppdaterte på de nyeste truslene og beste praksis. Bruk moduler for kontinuerlig opplæring, nyhetsbrev og oppfriskningskurs. Da øker bevisstheten om digital sikkerhet hos alle i bedriften. Ikke bare i IT-avdelingen.

Med en læringsplattform får du et verktøy som kan automatisere hele prosessen. Uten behov for manuell oppfølging.

Onboarding-1 1

 

Konklusjon

Opplæring i digital sikkerhet gir de ansatte kunnskapen og ferdighetene de trenger for å oppdage og respondere på digitale trusler.

Skap en sterk internkultur for digital sikkerhet. Da hever du kompetansen og reduserer menneskelige feil. For å få til det trenger du regelmessig opplæring, engasjement og effektive verktøy. De er alle viktige elementer i en digital sikkerhetsstrategi.

Enkelt sagt: Prioriterer du opplæring i digital sikkerhet hjelper du de ansatte å beskytte seg selv og virksomheten mot trusler.

 

Bedre opplæring i digital sikkerhet med XtraMile

Vil du forbedre den digitale sikkerheten i bedriften?

XtraMile’s kurs i digital sikkerhet lærer dine ansatte å oppdage og håndtere digitale trusler. Vår løsning sørger for at de ansatte er engasjerte og bedriften trygg.

Finn ut mer om vårt kurs i digital sikkerhet eller book en demo av XtraMile i dag.

Jennifer Lim Lund

Chief Marketing Officer

Connect on LinkedIn

Jennifer har solid erfaring fra kjente firmaer som Dell og SuperOffice Group. I jobben som CMO for XtraMile jobber hun med å skape sterke merkestrategier basert på innsikt fra kundene, for å drive vekst. Hun brenner for markedsføring med et menneskelig preg. For å høre mer, koble deg opp mot Jennifer på LinkedIn.

Abonner på bloggen

Få ny informasjon om obligatorisk opplæring rett fra kilden og lær fra beste praksis innen fagområdet, direkte i innboksen din hver uke.

XtraMile hjelper deg med å komme raskere i gang med obligatorisk opplæring

XtraMile forenkler den obligatoriske opplæringen for raskt voksende organisasjoner, fra kursopprettelse til gjennomføring, og reduserer tid og innsats med 70 %.

XtraMiles læringsplattform, som er anerkjent av selskaper som AKVA Group, Borregaard og Kreftforeningen, forbedrer arbeidsstyrkens ferdigheter og samsvar, og integrerer opplæring sømløst i vekststrategiene til fremtidsrettede virksomheter.

Vil du vite mer om hvordan XtraMile kan hjelpe deg med å gjøre den obligatoriske treningen
raskere?

Bestill en demo nå