Terms and Conditions XtraMile
Last Modified: 01.02.2025
Varighet og Oppsigelse
For årlige lisenser gjelder følgende:
XtraMile lisensen er et abonnement på 12 måneder og faktureres årlig ved oppstart. Abonnementet fornyes automatisk årlig. Fornyelsesdato er samme som signaturdato. Dersom det ikke foreligger en signatur regnes fornyelsesdato fra den dagen tjenesten ble tatt i bruk. Oppsigelse av avtalen er gjensidig og må skje skriftlig per e-post. Oppsigelse må sendes 3 måneder før årlig fornyelsesdato.
For 3 årlige lisenser gjelder følgende:
XtraMile-lisensen er et abonnement med en varighet på 36 måneder. Etter den opprinnelige perioden fornyes avtalen automatisk årlig, med en fornyelse på 12 måneder, med mindre avtalen sies opp.
Avtalen kan ikke sies opp de 36 første månedene. Etter etter 36 måneder gjelder en gjensidig oppsigelse. Oppsigelsen må sendes skriftlig per e-post. Oppsigelsen må mottas senest 3 måneder før fornyelsesdato. Fornyelsesdato er samme som signaturdato. Dersom det ikke foreligger en signatur regnes fornyelsesdato fra den dagen tjenesten ble tatt i bruk. Dersom oppsigelsen skjer etter denne datoen, fornyes avtalen automatisk for ett år av gangen.
Priser og fakturering
Tilgang per bruker er minimum 12 måneder. Eventuelle brukere, utover oppgitt antall brukere i kontrakten, som legges til i inneværende 12 måneders periode, vil faktureres etterskuddsvis for 12 måneders tilgang. Pris for brukere utover oppgitt antall i kontrakten tar utgangspunkt i årlig lisenskostnad og oppgitt antall brukere. (Eksempel: Årlig lisenskostnad for 200 brukere er kr 150 000 eks mva. Pris per bruker per mnd er kr 62,50)
Ved årlig fornyelsesdato vil samtlige brukere faktureres for neste 12 måneders periode.
Fakturaer har 30 dagers forfall.
Fakturering skjer ved oppstart.
Alle priser er eks.mva.
Indeksjustering og prisregulering
Denne avtalen indeksreguleres inntil en gang per år, første gang med virkning 1 år etter signeringsdato. Prisreguleringen skal følge utviklingen i Statistisk Sentralbyrås totalindeks, eller slik annen indeks som måtte etterfølge eller ligne denne dersom denne indeksen opphører. Basis for indeks er samme måned som signeringsdato. Prisjusteringen skal skje ved bruk av indeks for samme måned som fornyelsesdato det forutgående år.
Prisregulering utover indeksjustering kan skje årlig.
Kampanjer
Leverandøren gjennomfører ulike opplæringskampanjer (f.eks Nasjonal Sikkerhetsmåned). Disse ikke inkludert i denne avtalen med mindre de er spesifisert i signert kontrakt.
Opplæring og support
Opplæring og support av administrator(er) hos kunden er inkl. i prisen. Opplæringen gjennomføres som e-læring og med instruktør via nett. Opplæring med instruktør begrenses oppad til 3 kurs a 3 timer per år. Eventuell opplæring med instruktør utover dette faktureres kr 1500 eks mva. per time. Utgifter til evt. reise og opphold dekkes av kunden. Opplæring og support av sluttbrukere/ansatte som ikke er administratorer er ikke inkludert.
Kursutvikling for kunden
Bistand til å lage kursinnhold og administrasjon av læreprosessen for kunden er ikke inkludert i denne avtalen. Kunden og Leverandør kan avtale behov for konsulentbistand for sluttbrukere/ansatte, kursutvikling og administrasjon av kundens læreprosess. Pris for denne type konsulentbistand er kr 1500 eks mva per time.
Utvikling av funksjonalitet
Utvikling av funksjonalitet spesifikt for Kunden er ikke inkludert i denne avtalen. Kunde og Leverandør kan avtale dette separat. Pris for denne type konsulentbistandt er kr 1650 eks mva per time.
Leverandøren kan også utvikle ny funksjonalitet som ikke er inkludert i leveransen. I slike tilfeller vil ny funksjonalitet prises separat.
Oppetidsgaranti og refusjon ved brudd på oppetidsgaranti
Oppetid måles fra første til siste dag hver måned, og nullstilles hver måned. XtraMile er normalt tilgjengelig hele døgnet, alle dager i året, med mindre annet er avtalt.
Oppetidsgaranti: 99,5% (inntil 3:45t/mnd)
Refusjon ved brudd: 50% av månedlig lisenskostnad
Oppetidsgaranti
Gjennomsnittlig oppetid måles etter følgende formel: OT (%) = (100 * (Antall minutter i kalendermåneden minus eventuell Unntatt tid) minus minutter Nedetid) delt på antall minutter i kalendermåneden minus eventuell Unntatt tid
Eksempel: Tjenesten er utilgjengelig i 2 timer (120 minutter) fra kl 1000-1200 den 3.mars. OT (%) = 100 *( (43200 - 0) - 120) / (43200 – 0) = 99,72%
Unntatt tid: Hendelser som ikke vil bli betraktet som nedetid i forbindelse med beregning av oppetid. Eksempler på dette er planlagt vedlikehold (innenfor Servicevindu eller etter avtale med kunde), feil på kundens oppsett (f.eks. synkronisering av brukere), feil i tredjeparts integrasjoner samt forhold som skyldes Force Majeure.
Gjennomføring, personvern
Oppdraget ledes av Leverandøren som er ansvarlig for å gi Kunden tilstrekkelig kompetanse på programvaren.
Leverandøren plikter å gjennomføre sikringstiltak i henhold til personopplysningsloven § 13 og § 15 om informasjonssikkerhet. Dette omfatter bl.a. å ivareta konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger.
XtraMile behandler personopplysninger slik at applikasjonen kan brukes til det formålet Kunden ønsker. Behandling av personopplysninger gjør at Kunden kan utnytte funksjonalitet i applikasjonen til å sende ut påminnelser og varslinger til de som ikke har gjennomført kurs, quiz, surveys og andre relaterte kursaktiveteter, samt følge opp kursdeltakere på en god måte.
Hovedformålet med behandling av personopplysninger er således knyttet til å gjøre Kunden tilfreds med XtraMile tjenesten og sørge for kontinuerlig bruk.
XtraMile inngår ikke egne avtaler om behandling av personopplysninger med den enkelte ansatte hos Kunden. Kunden er selv ansvarlig for å få samtykke av sine ansatte til å drive kompetanserelaterte aktiviteter via XtraMile tjenesten.
Opphavs- og eiendomsrett
Alt opplæringsmateriell og innhold som Leverandør bringer inn i leveransen, er Leverandør sin eiendom med mindre annet avtales spesifikt. Alt øvrig materiell som produseres for og av Kunden innenfor denne avtalens omfang er Kundens eiendom med mindre annet avtales spesifikt. Leverandøren har eiendomsrett til alle hyllevarekurs og innhold som følger med lisensen, også når kunden tilpasser disse kursene.
Kunden har eiendomsrett til alt egenutviklet innhold, samt innhold leverandøren har produsert på oppdrag for kunden. Ved avslutning av avtale har kunden rett til å ta ut en kopi av alt innhold som de selv eier. Kunden forplikter seg til å ikke kopiere innhold eller e-læringsmetode.
Taushetsplikt og informasjonssikring
Forvaltningslovens (10. februar 1967) taushetspliktbestemmelser kommer til anvendelse for Leverandøren.
Leverandøren skal følge de samme regler som gjelder for Kundens personale i forbindelse med sikring av konfidensiell informasjon.
Leverandøren vil benytte kundeinformasjon som e-postadresser, interne dokumenter og annen konfidensiell informasjon man får del i kun til det formål som er spesifisert i denne avtalen og ikke på noen måte selge, videreformidle eller gjenbruke informasjonen utenfor dette formålet.
Leverandøren vil permanent slette Kundedata når Kunden ber om dette. Med mindre annet er avtalt, slettes Kundedata 6 måneder etter avtalens utløp. Leverandøren forplikter seg dog til å beholde informasjonen på sikkerhetskopier med mindre Kunden kommer med anmodning om å slette data fra sikkerhetskopier.
Force majeure
Dersom det inntreffer en ekstraordinær situasjon som etter vanlige kjøpsrettslige regler må regnes som force majeure, anses denne avtalen ikke som misligholdt så lenge force majeure-situasjonen vedvarer. Dersom force majeure-situasjonen varer eller antas å ville vare mer enn 21 dager, kan hver av partene si opp avtalen med 30 dagers varsel.
Lovvalg
Partenes rettigheter og plikter etter denne avtalen bestemmes i sin helhet av norsk rett.