Frydenbø Group velger XtraMile som læringsplattform

Publisert av: Ludvig Johansen | Sist oppdatert: 1. desember 2025

Med nærmere 800 ansatte i Norge, fordelt på bilhandel, eiendom, maritim industri og marine virksomheter, har Frydenbø Group et bredt spekter av roller og kompetansebehov. Da konsernet ønsket å modernisere opplæringsarbeidet, var målet en løsning som kombinerte enkelhet, effektivitet og moderne teknologi. Etter en vurdering av flere leverandører falt valget på XtraMile.

I forbindelse med implementeringen tok XtraMile en prat med Helene Myking, kommunikasjons- og merkeansvarlig i Frydenbø. 

Helene_myking_Frydenbø_2
Bilde: Helene Myking, Frydenbø Group

Rask oppstart – «Enkel å forstå og intuitiv å bruke»

Oppstarten gikk raskt og smertefritt. Ifølge Myking var plattformen så enkel å forstå at de kunne ta den i bruk umiddelbart.

«Det er absolutt et system som er enkelt å forstå og intuitivt å bruke.»

Allerede etter en halvtimes demonstrasjon ble XtraMile presentert internt, og produksjonen av nye kurs var i gang. Myking trekker også frem at selv om XtraMile tilbyr avanserte muligheter, har behovet for support vært svært lite.

«Vi har fått god oppfølging fra XtraMile, men vi trenger egentlig ikke så mye hjelp – fordi plattformen er så intuitiv.»

Også enkelt for ansatte i felt – og med støtte for flere språk

En stor andel av Frydenbøs ansatte jobber ute i felt som mekanikere, teknikere, servicepersonell og fagarbeidere. Mange av dem har i liten grad tilgang til PC, og kurs må derfor fungere sømløst på mobil.

Ifølge Myking er dette avgjørende for å få alle med:

«Da er det ganske vesentlig å ha et e-læringssystem som er lett å svare på – og som fungerer godt på mobil.»

Frydenbø har også ansatte fra flere land, blant annet Romania og Polen. Derfor var støtte for flere språk et sentralt kriterium.

«Det gir oss en større fleksibilitet å kunne tilby kurs på flere språk – spesielt på de viktigste obligatoriske kursene.»


Moderne AI-løsninger som gir stor effekt

I evalueringen av ulike systemer var det særlig XtraMiles AI-funksjonalitet som utmerket seg. Ifølge Myking opplevde de at XtraMile lå langt fremme på bruk av kunstig intelligens – både til effektivisering og automatisering.

«Vi opplevde at XtraMile var veldig AI-drevet og var kommet langt på det, og utnytter AI på en god måte til å effektivisere. Så vi har tro på at vi kommer til å spare veldig mye tid med å bruke denne løsningen.»

Konsernet forventer at dette vil bidra til økt produksjon av kurs på tvers av fagområder. Myking påpeker at de allerede ser tydelige fordeler:

«Og det ser vi allerede – at det er veldig enkelt å produsere kurs.»


Sikkerhet og pålitelig innlogging – viktig for IT

Med flere selskaper og domener under samme konsern var sikker innlogging et viktig krav fra IT-avdelingen. XtraMile støtter Single Sign On (SSO), noe som gjør det enkelt for ansatte å logge inn samtidig som identitet og tilgang håndteres sikkert.

Ifølge Myking skapte dette trygghet internt:

«At ansatte kan logge på med våre egne domener og ha dobbel verifisering var en ekstra trygghet for IT.»


Mange bruksområder – og klare ambisjoner videre

Frydenbø startet med onboarding som første bruksområde, men planlegger å ta i bruk XtraMile på flere områder. Rundt 17 personer har allerede fått tilgang til å produsere kurs i testportalen, og Myking forventer at antall kurs vil øke betydelig.

Et viktig mål fremover er bedre kontroll på at prosedyrer og policyer faktisk blir lest og forstått.

«Vi kan legge ut prosedyrer og policyer, og sikre at ansatte bekrefter at de har lest og forstått dem – for eksempel GDPR.»

Myking beskriver plattformen som en svært effektiv kanal for å nå ut til hele organisasjonen:

«Dette er en veldig enkel måte å nå ut til ansatte på. Jeg synes det er veldig kjekt å jobbe i systemet, og jeg er veldig klar for å komme i gang.»

Om Frydenbø Group

Frydenbø-gruppen består av to konsern med felles eiere: Frydenbø® Group og Frydenbø International. Virksomheten omfatter områdene Bil, Eiendom, Industri, Global og NXT i Frydenbø® Group, samt Frydenbø Marine og Frydenbø GmbH i Frydenbø International. Frydenbø har hovedkontor på Damsgård i Bergen. Omsetningen i 2024 var NOK 5 mrd.

Frydenbø_Group_Kontor