Bedre føre var enn etter snar…
…gjelder særlig når det handler om digitale trusler.
Men hvordan unngår du egentlig slike trusler?
Svaret er å innføre opplæring i digital sikkerhet i virksomheten. Da lærer de ansatte hvordan de skal oppdage og håndtere forskjellige trusler, f.eks. phishing og skadevare. Det reduserer menneskelige feil og øker den generelle sikkerheten.
I fjor sa 89 % av bedriftene at digitale trusler som phishing var deres største problem innen digital sikkerhet. 20 % av phishing-angrepene skjedde fordi mottakerne klikket og åpnet vedlegg.
Samtidig sier 41 % av virksomhetene at de ikke har nok tid og ressurser til å gjennomføre effektive opplæringsprogrammer i digital sikkerhet.
Allikevel vokser markedet for opplæring i digital sikkerhet raskt. I 2027 antas det å nå 100 milliarder kroner, en dobling fra 50 milliarder i 2023.
Grunnen til denne økningen er enkel:
Opplæring i digital sikkerhet hjelper ansatte med å oppdage og håndtere digitale trusler. Det reduserer virksomhetens sårbarhet og menneskelige feil.
I denne artikkelen får du et overblikk over mulighetene innen opplæring i digital sikkerhet: Hvorfor det er så viktig, hva det består av og hvilke fordeler det gir.
Vi viser deg også hvordan du kan skape en sterk sikkerhetskultur. Du lærer å redusere risiko knyttet til å jobbe utenfor kontoret. I tillegg får du hjelp til å holde opplæringen oppdatert i møte med nye trusler.
Hvorfor vurdere opplæring i digital sikkerhet?
Opplæring i digital sikkerhet er nødvendig for sikkerheten i en bedrift.
Den lærer ansatte om ulik risiko ved deres digitale atferd. Dere får også råd om hvordan dere sikrer enheter, data og nettverk; og hvilke sikkerhetstiltak dere bør innføre.
Opplæringen gjør at de ansatte kan gjenkjenne og være på vakt i møte med digitale trusler. Da vil de bidra til å beskytte systemene og bedriften.
Hva er opplæring i digital sikkerhet?
Opplæring i digital sikkerhet handler om å lære de ansatte hvordan de skal sikre data og håndtere trusler.
Hovedmålet med opplæringen er å gi de en bedre forståelse av digital risiko, men også gi de råd om hvordan de kan beskytte seg selv og virksomheten. De blir flinkere til å gjenkjenne cyberangrep og mer motiverte til å følge sikkerhetsprosedyrer.
For at opplæringen skal ha størst mulig effekt er det viktig å tilpasse opplæringen. Den må passe til ulike ferdigheter og kunnskaper.
De viktigste delene i et opplæringsprogram om digital sikkerhet
Et solid opplæringsprogram i digital sikkerhet bør inneholde kurs og sesjoner som er lette å følge. Nyhetsbrev, ukentlige e-poster og oppdateringer som er tilpasset ulike roller er også viktige støttefunksjoner.
Kunnskapsoverføringen skjer i forskjellige formater: e-læring, spill og kurs ledet av instruktører.
Det er viktig med gode vaner og trygg praksis. For å ha sikre passord må man vite hvordan man lager unike og sterke passord, og man må kjenne til multifaktorautentisering. Å forstå hva skadevare er, er også kritisk for å kunne beskytte bedriften mot cyberangrep.
Viktigheten av opplæring i digital sikkerhet
Opplæring i digital sikkerhet er essensielt når du skal redusere sjansene for databrudd og phishing-angrep.
En bedrift hvor de ansatte er aktivt engasjert i den digitale sikkerheten er vesentlig mindre sårbar enn en bedrift uten et slikt engasjement.
Engasjementet skaper en sunn sikkerhetskultur og selvsikre medarbeidere. Det reduserer potensielle feil som kan lede til databrudd.
Redusere menneskelige feil
Menneskelige feil forårsaker 88 % av cyberangrepene. Det viser behovet for god opplæring.
Opplæringen gjør det enklere for de ansatte å oppdage digitale trusler. Det reduserer risikoen for å bli angrepet. Når de ansatte lærer triksene hackere bruker under sosial manipulasjon og phishing, blir de mer på vakt og kan stoppe angrepene.
Øke sikkerheten
Jevnlig opplæring i digital sikkerhet gjør hele bedriften tryggere. De ansatte øker kunnskapen om hvordan dere kan beskytte dataene, og gir dere oversikt over risikobildet. Når alle i bedriften er oppdaterte om de seneste digitale truslene er det enklere å beskytte bedriften mot dem.
Redusere økonomiske tap
Å investere i opplæring i digital sikkerhet kan spare bedriften for mye penger. Databrudd og stopp i den daglige driften kan påføre bedriften store tap.
Ifølge en rapport fra IBM sparer bedrifter med god opplæring i snitt 2,3 millioner kroner ved et databrudd, sammenliknet med bedrifter som ikke har opplæring i digital sikkerhet.
Opplæringen bidrar til å redusere kostnadene ved databrudd og tap av data. Slik sett har opplæringen en direkte økonomisk fordel.
Identifisere og håndtere digitale trusler
De ansatte bør kjenne til ulike digitale trusler, så som phishing-e-poster, skadevare og løsepengevirus. En vellykket opplæring i digital sikkerhet er helt essensielt når du skal forhindre databrudd og phishing-angrep.
Med jevnlig opplæring kan de ansatte gjenkjenne og respondere raskt på truslene. Når de identifiserer truslene, kan de rapportere dem umiddelbart. Dermed reduseres responstiden i hele virksomheten.
Oppdage phishing-angrep
Phishing-angrep er ofte rettet direkte mot enkelte ansatte gjennom overbevisende e-poster.
E-postene spiller på menneskelige svakheter og er en mye brukt teknikk i cyberangrep.
Hvis du arrangerer phishing-simuleringer, kan du vurdere de ansattes evner til å gjenkjenne disse angrepene. Ganske snart vil dere bli mer trygge på hvordan dere skal håndtere truslene.
I en undersøkelse fra Accenture kommer det fram at 60 % av bedriftene som bruker simuleringer i opplæringen opplever at sikkerheten har økt vesentlig.
En annen metode for å forhindre phishing er multifaktorautentisering (MFA).
Microsoft har avdekket at MFA forhindrer 99 % av phishing-angrep.
Forhindre skadevareangrep
Opplæring i digital sikkerhet gir de ansatte kunnskapen de trenger for å oppdage og bekjempe skadevareangrep. Gjennom opplæringen lærer de å gjenkjenne tegnene på skadevare, noe som reduserer risikoen for at et angrep blir vellykket.
En effektiv opplæring beskytter ikke bare sensitive data, men øker også bedriftens generelle sikkerhet.
Sikre mobile enheter
Mobile enheter blir i økende grad et mål for cyberkriminelle. Derfor har sikkerheten på mobiler blitt et økende problem.
Sikkerhetsbrudd på mobiler kan forårsakes av bruk av samme passord flere steder, eller nedlasting av skadevare. Det gjør mobiler sårbare for angrep.
Mer enn 80 % av angrepene på mobil kommer ikke på e-post, men gjennom meldingsapper, sosiale nettverk og spill.
Opplæring i beste praksis i digital sikkerhet lærer de ansatte hvordan de kan bruke sosiale nettverk på en trygg måte og beskytte sensitiv informasjon.
Bygg en sikkerhetskultur
Jevnlig opplæring skaper en sikkerhetsfokusert kultur internt i organisasjonen. En slik kultur er et sterkt vern mot cybertrusler.
Ansatte som har kunnskap om digital sikkerhet, vil sjeldnere bidra til sikkerhetsbrudd. Det sikrer fortsatt drift og mindre nedetid.
Når bedriften engasjerer seg i digital sikkerhet, vil det også øke kundenes tillit. Det fører til at flere kunder blir værende og det kan bli lettere å skaffe nye.
- Gi de ansatte selvtillit: Opplæring i digital sikkerhet engasjerer de ansatte og gjør de tryggere online. Øvelser som er praktiske gjør at kunnskapen sitter bedre, og øker selvtilliten. Når de føler seg tryggere, vil de ansatte lettere oppdage phishing-forsøk og unngår å bli ofre.
- Øk rapporteringen av hendelser: Opplæringen lærer de ansatte hvorfor det er viktig å rapportere sikkerhetshendelser raskt. Når de vet hvordan de skal rapportere hendelsene, kan bedriften respondere raskere og redusere skadeomfanget
- Sikrere å jobbe utenfor kontoret. Det er viktig å lære hvordan man kan redusere sikkerhetsrisikoen når man jobber utenfor kontoret. Gjennom opplæringen får de ansatte vite hvordan de kan beskytte data når de ikke jobber på kontoret. Det er et viktig bidrag til bedriftens sikkerhet.
Fordeler med jevnlig opplæring i digital sikkerhet
Når du skal beskytte bedriften mot digitale trusler, er det viktig med kunnskapsrike og informerte ansatte.
Med jevnlig opplæring blir de ansatte bevisste på de nyeste truslene, og de kan respondere raskere. Det reduserer skadeomfanget og sørger for at driften fortsetter som den skal.
I tillegg til økt sikkerhet er det en annen verdi av kunnskapsrike ansatte. For når bedriften viser at den gjør en ekstra innsats for å beskytte dataene, øker det tilliten hos kundene.
Vær oppdatert på trusler som øker
En godt informert stab reduserer den generelle digitale risikoen.
Opplæring hjelper de ansatte å holde seg oppdaterte om de nyeste digitale truslene. De lærer strategier for å håndtere dem, slik at de er forberedte på trusler som er «på vei opp».
Med denne kontinuerlige opplæringen kan du være trygg på at de ansatte alltid er klare til å møte de nyeste truslene på en effektiv måte.
Få ned responstiden
Med en effektiv opplæring vil de ansatte bli stadig raskere i å oppdage og rapportere sikkerhetsproblemer. Det gjør det mulig å respondere raskere og beholde kontrollen.
Det er viktig å respondere raskt på sikkerhetshendelser, siden det reduserer skadene angrepene kan føre til. Resultatene er kortere nedetid og mindre negativ effekt på bedriftens drift.
Dette med kortere responstid er et veldig viktig poeng, for det tar faktisk i snitt 233 dager (9 måneder) å oppdage og rapportere et databrudd.
Et sterkere omdømme
Opplæring i digital sikkerhet øker troverdigheten og tilliten hos kundene.
Når en bedrift viser at de er opptatt av å beskytte dataene sine, føler kundene seg tryggere. En kunnskapsrik stab styrker omdømmet til bedriften og kundene vil stole mer på bedriftens produkter og tjenester.
Slik lager du et effektivt opplæringsprogram i digital sikkerhet
De opplæringsprogrammer som er effektive kombinerer strukturerte leksjoner, jevnlig kommunikasjon og rolletilpassede oppdateringer.
Opplæringsplanen i digital sikkerhet bør inneholde en liste over viktige temaer. Den bør også ta for seg hvordan kunnskapen skal læres bort, og en tidslinje.
Det er normalt CISO (Informasjonssikkerhetsleder) og IT-avdelingen som lager opplæringsprogrammet i digital sikkerhet, mens HR-avdelingen normalt lager andre opplæringsprogrammer.
Analyse av opplæringsbehov
Før dere starter opplæringen i digital sikkerhet er det viktig å identifisere potensielle trusler og svakheter.
Å være tydelige på kunnskapshull og mulige trusler er essensielt for at opplæringen skal ha god effekt. Når dere lærer de ansatte hvordan de aller best kan beskytte dataene, så reduserer det risikoen for databrudd.
Interaktivt kursinnhold
Å gjøre opplæringen interaktiv er viktig når dere skal håndtere konkrete digitale trusler som er relevante for akkurat din bedrift. Interaktive øvelser hentet fra det virkelige liv i den bransjen som bedriften opererer i har mye større effekt.
For å lage relevant innhold bør dere også finne ut hva som er bedriftens kunnskapshull, svake punkter og bransjespesifikke trusler.
Målinger av hvor effektiv opplæringen er gir svar på hva de ansatte faktisk har lært og ikke lært; og viser hvilke endringer som bør gjøres.
Kost-nytte-analyse
For å evaluere kostnadseffektiviteten til et opplæringsprogram i digital sikkerhet ser man på hvor mye opplæringen kostet, og sammenlikner med potensielle tap ved sikkerhetsbrudd.
Det finnes forskjellige opplæringsprogrammer i digital sikkerhet med ulike fordeler som alle påvirker den generelle sikkerheten i virksomheten.
Ved å gjøre en kost-nytte-analyse kan bedriftene bruke pengene og ressursene på det opplæringsprogrammet som er mest effektivt for akkurat den enkelte bedrift.
Nasjonal sikkerhetsmåned
Nasjonal sikkerhetsmåned er en global kampanje som skal lære folk mer om digital sikkerhet, slik at vi kan beskytte dataene våre mot cybertrusler.
Det startet i oktober 2004 og ledes av to organisasjoner: Cybersecurity and Infrastructure Security Agency (CISA) og National Cybersecurity Alliance.
Hvert år har kampanjen et tema som handler om praktiske grep som hver enkelt kan gjøre for å være trygg online. Det kan for eksempel være bruk av sterke passord og aktivering av multifaktorautentisering.
Kampanjen støttes av mange forskjellige typer aktører, så som bedrifter, myndigheter, skoler og frivillige organisasjoner. Det de har felles er engasjementet for mer kunnskap om digital sikkerhet.
Målet med Nasjonal sikkerhetsmåned er å minne alle på at enkle grep kan gjøre en stor forskjell for den digitale sikkerheten.
De virksomhetene som deltar, gjør en viktig jobb med å øke bevisstheten og understreke viktigheten av gode digitale vaner.
Konklusjon
Opplæring i digital sikkerhet er svært viktig for virksomheter som vil forhindre feil, øke sikkerheten og spare penger.
Den hjelper de ansatte med å oppdage og håndtere digitale trusler. Den bidrar også til en sterkere sikkerhetskultur. I tillegg holder den de ansatte oppdatert om de nyeste truslene.
Når du lager et opplæringsprogram som er tilpasset bedriftens behov gjør du en strategisk innsats for bedriftens informasjonssikkerhet. Det kan gi konkurransefortrinn på lang sikt.
Å øke kunnskapen hos de ansatte får ned responstiden, og det øker tilliten hos kundene.
En god intern sikkerhetskultur gjør det lettere for virksomheter å navigere i den digitale verden på en trygg og sikker måte.
Styrk bedriftens opplæring i digital sikkerhet
Vil du styrke bedriftens forsvar mot digitale trusler?
XtraMile’s opplæringsprogram i digital sikkerhet lærer dine ansatte å identifisere og håndtere cybertrusler. Våre engasjerende kurs sørger for at dere alltid er på vakt og bedriften er trygg for nye digitale trusler.
Les mer om vårt nye kurs i digital sikkerhet eller avtal en demo med XtraMile i dag.