Er bedriftens opplæring i digital sikkerhet egentlig så effektiv?
Fortinet kan fortelle at 85 % av bedriftene har innført en eller annen form for opplæring i digital sikkerhet for sine ansatte i løpet av det siste året.
Allikevel mislykkes 60 % av slike opplæringsprogrammer i å nå sine definerte mål.
Dette skyldes flere forhold, så som manglende opplæring, lite engasjement hos de ansatte og utilstrekkelige ressurser.
De virksomhetene som ikke tar tak i disse områdene, kan oppleve at sikkerhetstiltakene deres kommer til kort. Det vil igjen gjøre dem sårbare for digitale angrep.
I denne artikkelen lærer du om 5 vanlige feil som mange bedrifter gjør når de skal lære sine ansatte om digital sikkerhet. Du får også tips om hvordan du kan unngå feilene.
Er du klar for å forbedre bedriftens opplæring i digital sikkerhet?
1. For lang tid mellom leksjonene
Jevnlig opplæring er viktig for den digitale sikkerheten. Men mange bedrifter har ikke kurs og leksjoner ofte. Den utilsiktede konsekvensen kan være økt risiko for databrudd, fordi de ansatte glemmer hva de har lært.
Hvis de ikke får jevnlig opplæring, er det ikke sikkert de ansatte husker hvordan de skal håndtere phishing-forsøk og angrep på mobile enheter.
For at sikkerhetsopplæringen skal være effektiv må det skje jevnlig, ikke en gang iblant.
Med jevnlige oppdateringer vil de ansatte være godt informerte om de nyeste truslene, og de vil kjenne til beste praksis i digital sikkerhet. En enkelt leksjon er ikke nok til at de ansatte husker det og er på vakt.
Det fungerer heller ikke med én og samme opplæring for alle ansatte. Forskjellige roller og arbeidsoppgaver møter ulike trusler. Tilpasset opplæring som dekker konkrete behov hos hver rolle kan betydelig redusere bedriftens sårbarhet.
Når revisjon og opplæring gjøres på jevnlig basis har bedriften god kontroll på sikkerhet og compliance. Alle ansatte er da godt forberedt på potensielle trusler.
Opplæring som går over tid bidrar også til å bygge en sterk sikkerhetskultur. En kultur hvor de ansatte alltid er beredt til å gjenkjenne og respondere på trusler.
Neste punkt handler om hvorfor det er mer effektivt å fokusere på faktisk sikkerhetspraksis enn å bare følge reglene.
2. Mer vekt på compliance enn på sikkerhet
En vanlig feil er for mye fokus på at det er viktig å følge sikkerhetsreglene, snarere enn å lære bort konkret praksis som innebærer god sikkerhet.
Det er viktig å følge regler, men det kan bli lagt for mye vekt på det noen ganger. Resultatet er at opplæringen oppfattes som kjedelig og mindre effektiv. En del virksomheter gjør den feilen at de har et opplæringsprogram som tilfredsstiller reguleringene, men egentlig ikke beskytter mot reelle trusler.
Å inkludere ideer fra de ansatte i opplæringen kan gjøre den mer relevant og interessant. Når de ansatte føler at opplæringen er nyttig og praktisk, øker sjansene for at de deltar aktivt selv.
Gamification kan gjøre opplæringen mer engasjerende og lettere å huske, f.eks. ved bruk av belønninger og anerkjennelse.
Det er også viktig å etablere et miljø hvor de ansatte opplever at det er trygt å rapportere mistenkelige hendelser. Hvis de vet at de kan melde om potensielle trusler uten å få problemer selv, er det mer sannsynlig at de vil bidra til organisasjonens sikkerhet.
En god balanse mellom etterlevelse av regler og reelle sikkerhetstiltak er den rette kombinasjonen for å bekjempe digitale trusler. Regler og prosedyrer er viktige, men de er ikke de eneste målene i seg selv.
Målet bør heller være å bygge en sterk sikkerhetskultur som går lenger enn å bare følge reglene, men som i praksis beskytter bedriften mot risiko og trusler.
Nå skal vi se nærmere på hvorfor det er så viktig å inkludere tilbakemeldinger fra de ansatte i opplæringen.
3. Ignorere ansattes tilbakemeldinger
Når du inkluderer ansattes tilbakemeldinger, gjør du samtidig opplæringen mer relevant og interessant.
Hvis leksjonene ikke er relevante eller engasjerende, vil ikke de ansatte følge med eller huske informasjonen. Da kommer de til å stille uforberedt i møte med digitale trusler, og risikoen for sikkerhetsbrudd vil øke.
Ifølge the forgetting curve vil opptil 80 % av lært informasjon bli glemt innen 1 måned, hvis den ikke fornyes og forsterkes. Det viser hvor viktig det er med kontinuerlig læring og tilbakemelding.
Tilbakemeldinger fra ansatte hjelper dere å finne kunnskapshull og svake områder hvor det trengs mer opplæring. Med spørreundersøkelser kan du finne ut hva de ansatte allerede kjenner til, og hvor de trenger mer hjelp.
Kurs som har et ekstra fokus på spesielle svakheter, fører til at alle blir mer bevisste på digital sikkerhet.
Tilpasset opplæring er viktig fordi ansatte har ulikt kunnskapsnivå og varierende erfaring med digital sikkerhet.
En slik proaktiv tilnærming vil sørge for at de ansatte husker informasjonen bedre. Det vil også skape oppslutning om en internkultur hvor kontinuerlig læring og årvåkenhet står i sentrum.
I det neste avsnittet diskuterer vi risikoen ved å bruke utdatert kursinnhold.
4. Utdatert kursinnhold
Siden cybertruslene endrer seg hele tiden, må opplæringen i digital sikkerhet oppdateres jevnlig for å være relevant.
De ansatte står i fare for å gjøre kritiske feil hvis de ikke er oppdatert på de nyeste truslene, som phishing og skadevare-angrep.
Utdatert kursinnhold kan skape en falsk trygghet, og de ansatte kan tro at de er forberedt når de ikke er det.
Opplæringsmateriellet må oppdateres kontinuerlig, for å ta hensyn til de nyeste rådene og voksende truslene. Bedrifter som neglisjerer dette, gjør de ansatte sårbare for nye angrep.
Det er helt essensielt å holde kursinnholdet oppdatert. Derfor fornyer og oppdaterer vi våre kurs i digital sikkerhet hvert år. Slik at din bedrift kan holde følge med nye trender.
Alle virksomheter bør prioritere å oppdatere kursinnholdet jevnlig. En slik proaktiv tilnærming hjelper de ansatte å ligge i forkant av de digitale truslene, og bedriftens sikkerhet blir styrket.
Nå har tiden kommet til det engasjerende innholdet, og hvorfor det er så viktig.
5. Opplæringsmateriell som ikke engasjerer
Når opplæringen er kjedelig og repeterende, kan de ansatte miste interessen eller slutte å følge med. Da blir opplæringen naturlig nok mindre effektiv.
Interaktive aktiviteter og klar kommunikasjon holder på engasjementet. Animasjoner, quizer og phishing-simuleringer er gode eksempler på det.
Å bryte ned informasjonen i mindre biter som er enklere å håndtere gjør det enklere for de ansatte å relatere til og huske innholdet.
En av de største fordelene med å gjøre opplæringen interessant er at de ansatte blir motiverte til å bruke kunnskapen i den virkelige verden. Det igjen styrker bedriftens sikkerhetskultur.
Til slutt skal vi ta for oss hvordan en Læringsplattform (LMS) hjelper deg å unngå disse vanlige feilene.
Hvordan en læringsplattform (LMS) kan hjelpe deg å unngå disse feilene
En Læringsplattform (LMS) kombinerer forskjellige læringsprogrammer i én felles plattform, noe som gjør det lettere å administrere sikkerhetsopplæring og annen kompetanseheving for ansatte.
Plattformen til XtraMile går litt lenger enn en tradisjonell LMS og leverer konsistent læringsinnhold over tid. Dét er spesielt viktig, siden 59 % av ansatte sier at læring over tid påvirker jobbprestasjonene deres.
En LMS gjør det også mulig å lage standardiserte rapporter som viser hvordan opplæringen utvikler seg over tid, på tvers av avdelinger. Da ser du hvor det trengs mer opplæring.
For å få mest mulig ut av en LMS bør du velge en plattform som kombinerer e-læring og instruktør-ledet opplæring. Da øker sjansene for at de ansatte er oppdaterte om de nyeste truslene og beste praksis.
Nasjonal sikkerhetsmåned
Nasjonal sikkerhetsmåned finner sted hver oktober. Målet er at alle, fra bedrifter til privatpersoner, skal engasjere seg i digital sikkerhet.
I oktober får alle virksomheter muligheten til å satse ekstra på å lære sine ansatte om de siste cybertruslene og beste praksis i digitale sikkerhet.
Cyberangrep blir stadig mer vanlige. Denne måneden er en viktig påminnelse om hvorfor det er viktig å ta initiativ for å beskytte sensitiv informasjon.
Under Nasjonal sikkerhetsmåned lanserer bedriftene spesielle kurs, holdningskampanjer og interaktive aktiviteter. Målet er å engasjere de ansatte.
(Sjekk ut XtraMile’s egen kurset under Nasjonal sikkerhetsmåned her).
Kurset er også en god mulighet for å vurdere og forbedre eksisterende sikkerhetstiltak i bedriften. Slik at alle er oppdaterte på de nyeste sikkerhetsprosedyrene.
Konklusjon
Når du unngår vanlige feil innen opplæring i digital sikkerhet, kan du bygge en sterk sikkerhetskultur.
Det er flere forhold som gjør opplæringen effektiv. Jevnlige leksjoner som fokuserer på praktisk sikkerhet, er et. Involvering av ansattes tilbakemeldinger et annet. Bruken av oppdatert opplæringsmateriell er også viktig. Det samme er engasjerende og relevant kursinnhold.
Virksomheter som følger disse rådene, kan virkelig forbedre sikkerheten. Spesielt hvis de også bruker en LMS som verktøy. Da stiller dere godt forberedt i møte med truslene.
Klar for bedre opplæring i digital sikkerhet?
XtraMile’s opplæringsprogram i digital sikkerhet lærer dine ansatte å identifisere og håndtere cybertrusler. Våre engasjerende kurs sørger for at dere alltid er på vakt og bedriften er trygg for nye digitale trusler.
Les mer om vårt nye kurs i digital sikkerhet eller avtal en demo med XtraMile i dag.