Opplæring i digital sikkerhet: 9 fordeler som beskytter bedriften din

Publisert av: Jennifer Lim Lund | Sist oppdatert: 2. september 2024

Opplæring i digital sikkerhet er viktig, fordi det bidrar til å beskytte bedriftens data og gjør alle mer bevisste på digitale trusler.

Gjennom opplæringen får de ansatte kunnskap om hvordan de skal oppdage og håndtere trusler. Den kunnskapen kan redusere risikoen for databrudd med opptil 70 %

Opplæring i digital sikkerhet_ 9 fordeler som beskytter bedriften din (2)

Jevnlig oppdatering av opplæringen skaper en sterk sikkerhetskultur og sørger for at de ansatte stiller godt forberedt i møte med cybertrusler og digital risiko

I denne artikkelen går vi gjennom 9 fordeler med opplæring i digital risiko, som vi mener alle norske virksomheter kan nyte godt av.

 

1. Beskytter sensitive data

Uten opplæring i digital sikkerhet blir virksomheter lett sårbare i møte med trusler som phishing.

De ansatte kan bli det svakeste leddet i forsvaret til bedriften. Derfor er det viktig å gi dem kunnskap som kan forhindre digitale angrep. En effektiv opplæring kan de gi de ansatte gode verktøy som de kan bruke til å beskytte bedriftens data og håndtere hendelser riktig.

Opplæringen bør også gi konkrete råd om hvordan man kan jobbe sikkert utenfor kontoret. I den sammenhengen er bruk av sterke passord, hvordan oppdage phishing-svindler og sikker håndtering av informasjon relevante temaer.

Når de ansatte vet hvordan de skal beskytte viktige data, blir sjansene for databrudd mye lavere. God opplæring sørger for at alle i virksomheten er klare til å avverge digitale angrep.

 

2. Øker bevisstheten om digital sikkerhet

Opplæring i digital sikkerhet kan forhindre sikkerhetsbrudd, fordi de ansatte får kunnskap om digitale trusler i det daglige og hvordan de skal respondere. 

Når de ansatte vet hvordan de skal gjenkjenne falske nettsider og mistenkelige telefonsamtaler, kan de unngå potensiell risiko.

Praktiske øvelser og simuleringer gjør de ansatte tryggere, og de tilegner seg ferdigheter som de kan bruke i møtet med digitale trusler, f.eks. skadevare

Jevnlige leksjoner gjennom e-læring bidrar til at alle er på vakt, noe som også reduserer sjansene for sikkerhetshendelser. 

 

3. Reduserer økonomisk risiko

Opplæring i digital risiko kan forhindre databrudd og økonomiske tap.

Ifølge en rapport fra IBM sparer bedrifter med god opplæring i snitt 2,3 millioner kroner ved et databrudd, sammenliknet med bedrifter som ikke har opplæring i digital sikkerhet.

Opplæring i digital sikkerhet_ 9 fordeler som beskytter bedriften din-1

Når de ansatte vet hvordan de i praksis best kan beskytte data, reduserer det risikoen for databrudd og juridiske konsekvenser.

Opplæringen er spesielt viktig for mindre bedrifter, fordi det hjelper dem å unngå kostbare sikkerhetshendelser, men sørger også for at bedriften kan opprettholde driften, på kort og lang sikt.

 

4. Øker de ansattes produktivitet

Opplæring i digital sikkerhet gjør arbeidsdagen til de ansatte mer effektiv, siden de bruker mindre tid på å fikse sikkerhetsproblemer.

Når de vet hvordan de skal håndtere digitale trusler, kan de fokusere mer på sine kjerneoppgaver. Det får fart på den generelle produktiviteten.

Med effektiv opplæring går det også raskere å komme tilbake til normal drift etter en sikkerhetshendelse. 

Den kunnskapen de lærer seg gjør de ansatte mer trygge og selvsikre, noe som kan ha en positiv effekt på arbeidsplassens produktivitet.

 

5. Skaper mer tillit hos kundene

Det er helt avgjørende å beskytte kundenes data, fordi de ofte inneholder sensitiv informasjon, som bankdetaljer og personlige opplysninger.

En bedrift som investerer i opplæring i digital sikkerhet vil i større grad beholde kundenes tillit, som er kritisk for økonomisk vekst. Å vise at man satser på datasikkerhet gjennom proaktive sikkerhetstiltak gjør at man framstår som mer pålitelig. 

Et databrudd kan skade omdømmet til en bedrift vesentlig. Det kan føre til kundetap, og ødelegge partnerskap og samarbeid. Faktisk er 66 % usikre på om de stoler på en bedrift hvor kredittkortopplysninger har kommet på avveie.

Opplæring i digital sikkerhet er et troverdig signal til omverden om at man gjør alt man kan for å beskytte kundenes data. Da er det enklere å beholde eksisterende kunder og tiltrekke seg nye.

 

6. Bygger en positiv sikkerhetskultur

Jevnlig opplæring i digital sikkerhet skaper en sterk sikkerhetskultur internt i bedriften. Gjennom opplæringsprogrammene lærer de ansatte å være årvåkne og gjenkjenne trusler og angrep. De får også kunnskap om hvordan løse problemet før det blir for stort.  Opplæring i digital sikkerhet_ 9 fordeler som beskytter bedriften din (4)

God opplæring inspirerer de ansatte til å være mer proaktive, tenke mer over hva de kan gjøre for at bedriften skal være trygg. Bekymring og frykt blir erstattet av felles innsats for digital sikkerhet, noe som alle føler de har ansvaret for.

 

7. Styrker forsvaret mot gryende trusler

Når opplæringen blir gjort med jevne mellomrom, blir det mulig å ligge i forkant av nye trusler. 

Oppfriskningskursene holder de ansatte informert om de nyeste trendene og beste praksis. Det er et godt og sterkt forsvar mot nye trusler. 

Updated course content-1

Kontinuerlige oppdateringer gjør at de ansatte er klare til å møte nye utfordringer når teknologier og sikkerhetsprosedyrer endrer seg. Cybertruslene endrer seg hele tiden, så det er helt avgjørende å holde seg oppdatert og beskytte bedriftens digitale verdier.

 

8. Gjør det tryggere å jobbe utenfor kontoret

Et opplæringsprogram som løper kontinuerlig, hjelper de ansatte med å være trygge online.

63 % av de som jobber på et kontor føler seg trygge, mens bare 51 % av de som jobber utenfor kontoret gjør det. Opplæring i digital sikkerhet_ 9 fordeler som beskytter bedriften din (5)

Opplæring i digital sikkerhet lærer de ansatte hvordan de kan jobbe hjemmefra på en trygg måte. De får blant annet tips om VPN og trygg WiFi.

Kursene legger også vekt på sterke og unike passord, inkludert aktivering av multifaktorautentisering, som beviselig forhindrer 99 % av phishing-angrepene.

Det er mer risiko forbundet med å jobbe utenfor kontoret enn å jobbe kontoret. Derfor er det kritisk med god opplæring, hvor de ansatte lærer å gjenkjenne farer og etablere gode sikkerhetsvaner.

 

9. Spiller de ansatte gode

Opplæringsprogrammer i digital sikkerhet gir de ansatte den kunnskapen de trenger for å identifisere trusler og respondere riktig på dem. Det reduserer risikoen for feil og databrudd. Opplæringen gir de ansatte tilstrekkelig trygghet og selvtillit til å vurdere og håndtere hendelser på en god måte.

Hvis du bruker morsomme og interaktive øvelser, er det lettere for de ansatte å huske det de har lært. 

Når de forstår digital sikkerhet og føler seg trykke på temaet, kan de bidra til bedriftens sikkerhet på en god måte.

 

Nasjonal sikkerhetsmånedimage001-2

Nasjonal sikkerhetsmåned er en global kampanje som skal lære folk mer om digital sikkerhet, slik at vi kan beskytte dataene våre mot cybertrusler.

Det startet i oktober 2004 og ledes av to organisasjoner: Cybersecurity and Infrastructure Security Agency (CISA) og National Cybersecurity Alliance.

Hvert år har kampanjen et tema som handler om praktiske grep som hver enkelt kan gjøre for å være trygg online. Det kan for eksempel være bruk av sterke passord og aktivering av multifaktorautentisering.

Kampanjen støttes av mange forskjellige typer aktører, så som bedrifter, myndigheter, skoler og frivillige organisasjoner. Det de har felles er engasjementet for mer kunnskap om digital sikkerhet.

Målet med Nasjonal sikkerhetsmåned er å minne alle på at enkle grep kan gjøre en stor forskjell for den digitale sikkerheten. 

De virksomhetene som deltar, gjør en viktig jobb med å øke bevisstheten og understreke viktigheten av gode digitale vaner.

 

Konklusjon

Opplæring i digital sikkerhet hjelper virksomheten med å beskytte sensitive data. Den øker bevisstheten om sikkerhet, reduserer økonomisk risiko og gjør de ansatte mer produktive. 
 
Det er flere fordeler med å bygge en sterk sikkerhetskultur. Alle ansatte er oppdaterte på nye trusler. Det blir sikrere å jobbe hjemmefra. De ansatte føler seg mer selvsikre. Sagt enkelt: forsvaret mot digitale trusler blir mer roust.
 
Å investere i opplæring i digital sikkerhet er så mye mer enn å følge en sjekkliste. Det handler om å skape et sikkert og pålitelig fundament for framtidens bedrifter.

 

Styrk bedriftens opplæring i digital sikkerhet

Vil du styrke bedriftens forsvar mot digitale trusler?

XtraMile’s opplæringsprogram i digital sikkerhet lærer dine ansatte å identifisere og håndtere cybertrusler. Våre engasjerende kurs sørger for at dere alltid er på vakt og bedriften er trygg for nye digitale trusler. 

Les mer om vårt nye kurs i digital sikkerhet eller avtal en demo med XtraMile i dag.

Jennifer Lim Lund

Chief Marketing Officer

Connect on LinkedIn

Jennifer har solid erfaring fra kjente firmaer som Dell og SuperOffice Group. I jobben som CMO for XtraMile jobber hun med å skape sterke merkestrategier basert på innsikt fra kundene, for å drive vekst. Hun brenner for markedsføring med et menneskelig preg. For å høre mer, koble deg opp mot Jennifer på LinkedIn.

Abonner på bloggen

Få ny informasjon om obligatorisk opplæring rett fra kilden og lær fra beste praksis innen fagområdet, direkte i innboksen din hver uke.

XtraMile hjelper deg med å komme raskere i gang med obligatorisk opplæring

XtraMile forenkler den obligatoriske opplæringen for raskt voksende organisasjoner, fra kursopprettelse til gjennomføring, og reduserer tid og innsats med 70 %.

XtraMiles læringsplattform, som er anerkjent av selskaper som AKVA Group, Borregaard og Kreftforeningen, forbedrer arbeidsstyrkens ferdigheter og samsvar, og integrerer opplæring sømløst i vekststrategiene til fremtidsrettede virksomheter.

Vil du vite mer om hvordan XtraMile kan hjelpe deg med å gjøre den obligatoriske treningen
raskere?

Bestill en demo nå