Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF) er en riksdekkende organisasjon for jegere og sportsfiskere, med rundt 120 000 medlemskap fordelt på 500 lokalforeninger og 19 regionlag. Forbundet hadde behov for en felles læringsplattform som kunne støtte opplæring for tillitsvalgte, instruktører og ansatte – på en måte som var både enkel, effektiv og tilgjengelig for alle. Denne plattformen fant de i XtraMile.
Info
- Kategori: Medlemsorganisasjon, forening
- Hovedkontakter: Ragnhild Grøv, Organisasjonskonsulent i NJFF .
- Hovedutfordring: Digitalisere opplæringen for instruktører, tillitsvalgte og ansatte i NJFF
- Produkter: XtraMile E-læring.

Bilde: Ragnhild Grøv, Organisasjonskonsulent NJFF. (Foto: Torgeir W. Skancke)
Resultater oppsummert
- Effektiv digital opplæring for nær 5 000 tillitsvalgte og instruktører
- 97 % fornøyde brukere
- Høy fullføring og lav terskel for bruk – uavhengig av digital erfaring
- Minimal administrasjon – én ressurs driver hele læringsuniverset
- Sterkt samarbeid og kontinuerlig utvikling i partnerskap med XtraMile
- Frivillige og instruktører nås «på deres premisser»
Behov og målsetning
NJFF ønsket å modernisere opplæringen for deres tillitsvalgte og instruktører – to store og svært sammensatte målgrupper, ofte med varierende digital erfaring.
Målet var å gjøre opplæringen mer fleksibel, tilgjengelig og forutsigbar. Forbundet ønsket å gi nye tillitsvalgte en god introduksjon til organisasjonen, og samtidig sikre en mer effektiv og enhetlig instruktør-opplæring over hele landet.
«For oss er det viktigst at det er enkelt. Frivillige har en hektisk hverdag, og opplæringen må tilpasses deres tid» sier Ragnhild Grøv i NJFF.
Samtidig trengte NJFF et verktøy som var lett å administrere, mulig å drifte med få ressurser og fleksibelt nok til både åpne og lukkede kurs.
Oppsummert ønsket NJFF:
- Å samle og digitalisere opplæringen for tillitsvalgte og instruktører over hele landet
- En læringsplattform som kan håndteres av få interne ressurser
- En løsning som er lett å bruke for sluttbrukere – uavhengig av digital erfaring .
Løsningen - En' læringsplattform som er enkel å administrere
Løsningen for NJFF ble å implementere XtraMile som ny læringsplattform.
Enkel å administrere – kommer langt med få ressurser
Til tross for en stor og kompleks organisasjon er det i praksis én ressurs som administrerer hele læringsuniverset, inkludert store deler av produksjonen, oppdatering og distribusjon av kurs..
«XtraMile er ikke det som er utfordringen. Det vanskelige er selve faginnholdet – plattformen er enkel, intuitiv og rask å jobbe i. Jeg kommer utrolig langt som én person.» sier Grøv.
Et viktig krav for NJFF er at kurs må kunne oppdateres uten at lenkene endres. Ettersom hundrevis av frivillige og 19 regionlag deler kurslenker videre, er stabilitet avgjørende.
«Det er enkelt, intuitivt og veldig lett å gjøre endringer. Det er noe av det jeg liker best med XtraMile – hvor enkelt det er å justere underveis», sier Grøv.
Frivillige og instruktører – Alle lar seg engasjere
NJFF utdanner instruktører innen en rekke ulike fagområder. Felles for ordningen er at alle nye instruktører må for eksempel e-læringen Pedagogikk og formidling, som tidligere ble levert fysisk. Nå tas kurset digitalt – noe som gir bedre forutsigbarhet, jevn kvalitet og langt mindre tidsbruk.
Og tilbakemeldingene på kurs via XtraMile har vært svært gode», forteller Grøv. I en intern evaluering av rapporterte instruktørene:
- 97 % svært fornøyd eller fornøyd.
- Over 90 % opplevde kurset som engasjerende
- 100 % vurderte innholdet som relevant for rollen sin
«Det har vært ekstremt gode tilbakemeldinger. Mange sier kurset er et verktøy de går tilbake til – ikke bare noe de tar én gang.»
Over 300 nye instruktører har tatt kurset i 2025, og flere hundre har fullført fagspesifikke kurs og oppdateringer via XtraMile – med svært få tekniske utfordringer.
Utdrag fra NJFF's interne evaluering av e-læring via XtraMile:




Nøkkel til suksess: Når ut til flere – på deres premisser
NJFF har en frivilligbase på nær 5 000 personer i ulike roller. Mange av dem bruker lite tid foran PC-en – og opplæring må derfor tilpasses deres livssituasjon.
«Webinarer setter krav til tidspunkt. E-læring gir dem frihet. Hvis innholdet er godt nok, vil de ta det», sier Grøv.
Frivillige opplever e-læringene som praktiske og relevante, og opplæringen tas når det passer dem – ikke når forbundet bestemmer.
Grøv understreker viktigheten av at innholdet oppleves nyttig:
«Kurs kan fort føles som en unødvendig oppgave. Derfor må det vi gir være verdifullt og relevant.»
XtraMile. Mer som en sparringspartner
For NJFF har samarbeidet med XtraMile vært en viktig del av suksessen.
«Hjelpen vi får til å tilpasse våre utfordringer er veldig viktig. Det er et morsomt verktøy å ta i bruk, og vi utvikler læring sammen», sier Grøv.
Hun peker også på hvor nyttig det er å kunne «kaste ball» med eksperter hos XtraMile:
«Jeg liker å ha styringen selv i selve plattformen, men å ha noen å sparre med er utrolig viktig. Det gjør at vi stadig utvikler læringsopplegget mot våre medlemmer»
Resultater
XtraMile har gjort det mulig for NJFF å digitalisere og profesjonalisere opplæringen på tvers av hele organisasjonen. Resultatene er tydelige:
- Effektiv digital opplæring for nær 5 000 tillitsvalgte og instruktører.
- 97 % fornøyde brukere.
- Høy fullføring og lav terskel for bruk – uavhengig av digital erfaring.
- Minimal administrasjon – én ressurs driver hele læringsuniverset.
- Sterkt samarbeid og kontinuerlig utvikling i partnerskap med XtraMile.
- Frivillige og instruktører nås «på deres premisser».
Om Norges Jeger- og Fiskeforbund (NJFF)
Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF) er landets eneste riksdekkende organisasjon for jegere og sportsfiskere, og et av landets viktigste miljøer for kunnskapsdeling om jakt og fiske. Forbundet har rundt 120 000 medlemmer, fordelt på 500 lokalforeninger og 19 regionlag.